Sunday, January 17, 2016

Hidup Bersederhana Dengan Nikmat Kemewahan Yang Allah Beri

Bismillahirrahmanirrahim..
(Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..)
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..
(Semoga keselamatan, keberkahan, dan kasih sayang (rahmat) dari Allah SWT menyertai kalian..)

Allah juga menegur golongan yang diberi nikmat kemewahan dengan harta yang melimpah-ruah. Jutawan-jutawan Malaysia yang dimaksudkan oleh Allah, diri tidak mengenali siapa sebenarnya kalian dan apakah gaya hidup kalian. Hanya kalian dan Allah sahaja yang tahu. Berulang kali Allah menunjukkan ayat-ayat ini. Allah gemar memberi perumpamaan dan pengajaran dari kisah orang terdahulu, dan hanya orang yang berakal sahaja akan mengerti. Baca dengan mata hati, Insya Allah, Allah akan mudahkan kalian untuk fahami.

Dan juga orang-orang yang membelanjakan hartanya dengan menunjuk-nunjuk kepada manusia, dan mereka tidak pula beriman kepada Allah dan tidak juga beriman kepada hari akhirat. Dan sesiapa yang (menjadikan) Syaitan itu sebagai temannya, maka (ketahuilah) seburuk-buruk teman itu adalah syaitan. 
(Quran ; Surah An-Nisaa' : ayat 38)

Dan apakah (kerugian) yang akan menimpa mereka jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, serta mereka mendermakan sebahagian dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada mereka? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan keadaan mereka.
(Quran ; Surah An-Nisaa' : ayat 39)

Sesungguhnya Qarun termasuk kaum Nabi Musa, kemudian dia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang membanggakan diri." 
(Quran ; Surah Al-Qasas : ayat 76)

"Dan carilah pahala (untuk hari akhirat) dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu, tetapi janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan."
(Quran ; Surah Al-Qasas : ayat 77)

Negeri akhirat itu, Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan tidak berbuat kerosakan di muka bumi. Dan kesudahan yang baik itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.
(Quran ; Surah Al-Qasas : ayat 84)

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Free Samples By Mail